Kādēļ darbinieki zog?

Lai gan ir zināms, ka zagt nav labi, tomēr ir pierādīts, ka ir cilvēki, kuri, nevar pretoties vēlmei paņemt kaut ko, kas viņiem nepieder. Ir viegli sev iestāstīt, ka nepazīstat nevienu cilvēku, kas mēdz pārkāpt likumu, taču var gadīties, ka šie cilvēki ir jums tuvāk nekā iedomājaties. Vēl vairāk, tās varētu būt personas, kuras esat personīgi nolīdzis vai pat cilvēki, kuriem jūs uzticat savu komercnoslēpumu. Savlaicīgai negodprātīgu darbinieku rīcības nepamanīšanai var būt finansiāla ietekme uz jūsu biznesu, sākot no izejmateriālu un ieņēmumu zaudējumiem līdz pat uzņēmuma konkurētspējas kritumam.

Izpratne par to, kāpēc darbinieki zog, var atklāt, kā novērst darbinieku zādzības darba vietā. Lai arī zagšanā pieķertie darbinieki min dažādus zagšanas iemeslus, šeit ir uzskaitīti biežāk nosauktie:

  • Vajadzība – iemesli var būt dažādi sarežģīti dzīves apstākļi sākot no neparedzētiem izdevumiem, smagām atkarībām līdz finansiālām grūtībām;
  • Alkatība – šie darbinieki uzskata, ka viņi ir tie, kas uzņēmumu padara bagātu, tāpēc nozagtās lietas viņi ir pelnījuši;
  • Mazs pieķeršanas risks – daži darbinieki zog tikai tāpēc, ka to ir viegli izdarīt un uzskata, ka neviens viņu zādzību nepamanīs. Biežāk tas notiek uzņēmumos ar vāju finanšu kontroli vai nelielu uzraudzību;
  • Aizvainojums – darbinieki, kuri uzskata, ka ir pelnījuši paaugstinājumu, kuru darba devējs nepiešķir vai kuri jūtas pārlieku nostrādināti ar nepietiekamu atalgojumu, var mēģināt paši sev “atlīdzināt radušos zaudējumus”;
  • Atriebība – darbinieki, kuriem ir samazināts atalgojums vai baidās no atlaišanas riska var censties pavairot savu finansiālo stāvokli;
  • Pārkāpējiem netiek uzlikta atbildība par nodarīto – darba devēja noteiktās zādzības sekas ir minimālas vai netiek izpildītas.

Bet kas tad ir tas, ko darbinieki visbiežāk zog?

  • Nauda, kas iegūta dažādos veidos:
    • Norēķini – darbinieks uzņēmumam iesniedz rēķinus par fiktīvi iegādātām precēm vai pakalpojumiem;
    • Kases aparāti – darbinieks nozog daļu ieņēmumu no kases aparāta;
    • Atalgojums – darbinieks iesniedz nepatiesu kompensācijas pieprasījumu, piemēram, pieprasa samaksu par viltus nostrādātām virsstundām.
    • Ieņēmumu samazināšana – darbinieks nozog ienākošo maksājumu, neievadot pirkuma darījumu kases aparātā;
    • Skaidras naudas izmantošana, kas atrodas uzņēmuma telpās, piemēram, nozogot naudu no uzņēmuma seifa;
    • Uzņēmuma kredītkartes izmantošana personīgajām vajadzībām.
  • Izejmateriāli – izplatīti zādzību piemēri ir biroja piederumi (biroja papīrs, kancelejas preces utt.) un pārtikas uzņēmumu aprīkojums (pārtika, kafija, dzērieni, garšvielas, iepakojums, trauki utt.);
  • Uzņēmuma iespēju un materiālu izmantošana mērķiem, kas nav saistīti ar darbu, piemēram, skolas darbu drukāšana;
  • Preces – pārdodamo produktu zādzības;
  • Informācija – programmatūras un komercnoslēpumu zagšana un pārdošana konkurentiem.

Protams, ka jūsu darbinieki ir vislielākā uzņēmuma vērtība, bet atcerieties pievērst uzmanību, lai viņi neiznieko uzņēmuma resursus, kas varētu ietekmēt uzņēmuma rentabilitāti.

Par to, ko darīt, ja jums ir aizdomas, ka kāds no darbiniekiem zog, lasiet nākamajā bloga ierakstā.

Legions Akcija